DeBornegids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Parkeermaatregelen Borne Centrum.
Meer informatie over deze bekendmaking:
In onderhavige memo wordt een voorstel gedaan voor de parkeermaatregelen in Borne Centrum en omgeving. Het kader voor de parkeermaatregelen is de notitie “Visie op parkeren en beleidsdoelstellingen” (Gemeente Borne, 27 mei 2015) die op voorstel van het college (16 juni 2015) op 29 september 2015 door de gemeenteraad is vastgesteld. Daarnaast is input verkregen uit de inloopbijeenkomst “verkeer en parkeren”, de mini-enquête onder de ondernemers en het parkeeronderzoek november 2015.Parkeervisie en beleidsdoelstelling Borne CentrumCentraal in de parkeervisie is het principe van “beïnvloeden-benutten-reguleren-bouwen”. Dit betekent dat niet wordt uitgegaan van het direct bijbouwen van parkeerplaatsen. Eerst wordt bepaald of de parkeerproblemen van de verschillende doelgroepen en in de diverse parkeergebieden op een andere wijze zijn op te lossen: beïnvloeden, benutten en reguleren. De beleidsdoelstelling voor Borne Centrum is als volgt geformuleerd:InloopbijeenkomstTijdens een inloopbijeenkomst op 10 september 2015 is informatie verkregen over het thema “verkeer en parkeren in Borne”. Bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden zijn op basis van stellingen de discussie aangegaan en hebben hun mening kunnen geven over onder andere het parkeren in de woonwijken en in het centrum van Borne. Deze input is verwerkt en meegenomen in de analyse voor de parkeermaatregelen in Borne centrum.Belangrijkste aandachtspunten uit de inloopbijeenkomst zijn:-Het fietsen in Borne blijven stimuleren;-Goede en betere stallingsvoorziening voor de fiets;-Vaker en strenger handhaven in de blauwe zone;-Ontheffing in de blauwe zone blijven faciliteren;-Langparkeerders (werknemers) uit het centrum weren;-Werkgevers moet hun werknemers stimuleren om buiten het winkelgebied te parkeren;-Werkgevers moeten hun werknemers stimuleren van het openbaar vervoer gebruik te maken;-Parkeren afstemmen op bezoekers;-Let op verdringingseffect in relatie tot de blauwe zone;-Parkeren in woongebieden samen met bewoners oplossen;-Parkeerverwijzing verbeteren, vooral naar P&R en naar de parkeergarage;-Aandacht voor een parkeervoorziening voor touringcars;-Openbaar vervoer is intern in Borne geen alternatief; wel voor woon-werk verkeer;ParkeeronderzoekBegin november 2015 is een parkeeronderzoek uitgevoerd in Borne centrum en directe omgeving. Het onderzoek geeft inzicht in de parkeerdruk en parkeerduur in de blauwe zone, op de vergunninghoudersplaatsen en de aangrenzende woongebieden. Daarnaast is ook informatie verkregen over het gebruik van de parkeerschijf in de blauwe zone. Het onderzoek is verricht tussen 06:00-20:00 uur op woensdag 4 november, vrijdag 6 november en zaterdag 7 november 2015.De belangrijkste conclusies uit het parkeeronderzoek zijn:-Voldoende parkeercapaciteit in Borne centrum;-(Te) Hoge parkeerdruk op groot aantal parkeerlocaties;OORZAAK-Ontheffinghouders mogen overal in de parkeerschijf(blauwe)zone parkeren-Wekelijkse markt op Bolkshoek-Parkeerverwijzing laat te wensen over-Groot aandeel langparkeerders in de blauwe zone-Bekeuringskans wordt laag ingeschatGEVOLG-Minder parkeerruimte beschikbaar voor de winkelbezoeker-Geen evenredige verdeling in het gebruik van de parkeerruimte-Rondrijdend en zoekverkeerMini-enquête ondernemers-winkeliersVia de BBO (Bundeling Bornse Ondernemers) is bij de ondernemers en winkeliers enquête uitgezet. De enquête is gericht op de vervoerswijze en het parkeren in Borne Centrum. Het respons is met 8 geretourneerde formulieren slecht te noemen.Met (vertegenwoordigers van) de BBO zijn in een aantal overlegmomenten de bevindingen over het parkeren in Borne centrum uitgewisseld en besproken.Uit de BBO zijn de volgende zaken naar voren gekomen:-Bereikbaarheid van de parkeervoorzieningen is matig tot goed;-Te weinig parkeerplaatsen;-De parkeerterreinen dienen genummerd te worden (P1 t/m P8);-Naam Parkeergarage Bijenkorf moet worden gewijzigd in Parkeergarage Centrum (gratis);-Parkeerterrein bij NS Station in de parkeerroute opnemen en aanwijzen als locatie voor lang-parkeren;-Rheineplein niet autovrij maken;-Vergunninghouderszone Oude Deldenstraat opheffen en toevoegen aan blauwe zone;-Meer parkeerplaatsen in de Nieuwe Kerkstraat;-Ondergrondse afvalinzameling graag op dezelfde locatie op het parkeerterrein Bolkshoek;-Aandacht voor fietsvoorziening bij parkeerterrein Bolkshoek;-Markt verplaatsen en niet op parkeerterrein;-Evenementen buiten het centrum;-Sportevents op de parkeerterreinen;-OV-lijn tussen station-centrum(-Bornsche Maten) v.v.;-Parkeerverwijzing moet structureel worden verbeterd met name naar de parkeergarage;-Kiss&Ride voorziening bij supermarkten; winkelier laten helpen bij inladen van boodschappen;-Opstellen gezamenlijk mobiliteitsplan;-Herhalingsborden met maximale parkeerduur in de parkeerschijf(blauwe)zone;-Ondernemers, werknemers niet in het centrum laten parkeren;Maatregelenplan Borne CentrumOplossingen c.q. het maatregelenplan voor Borne centrum zijn gericht op het optimaal benutten van de beschikbare parkeerruimte, het faciliteren winkelbezoeker en het beperken rondrijdend en zoekverkeer.Op grond van de parkeervisie, de input vanuit de inloopbijeenkomst en de enquête onder de winkeliers / ondernemers en de conclusies van het parkeeronderzoek worden voor Borne Centrum de volgende maatregelen voorgesteld:ProbleemOm parkeerruimte te creëren voor de (winkel)bezoeker moet het fietsgebruik gezien de verplaatsingsafstanden in Borne worden gestimuleerd. Bewoners moeten nog meer worden verleid om op de fiets naar het centrum (verplaatsingsafstand is maximaal 1,5 km) te komen. Een essentieel onderdeel van een fietsroute naar het centrum is de kwaliteit van de stallingsvoorzieningen. Deze voorzieningen zijn momenteel niet direct afgestemd op de ligging van fietsroutes tussen de woongebieden en het centrum.In de voetgangerszone zijn fietsklemmen aanwezig. Het is de bedoeling dat fietser afstappen en met de fiets aan de hand naar deze stallingsvoorziening lopen.Oorzaak/gevolgBij diverse winkels verspreid in het centrum zijn fietsklemmen en fietsnietjes aanwezig. Het gevolg is dat er ook door het voetgangersgebied, de voetgangerszone wordt gefietst tot aan de voordeur van de betreffende (winkel)voorziening in het centrum. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van de openbare ruimte.Maatregelen (is / wordt al uitgevoerd in het centrumplan)-In het centrum worden als onderdeel van een hoofdfietsroute op strategische locaties en geconcentreerd stallingsvoorzieningen gerealiseerd. Voorgesteld wordt om kwalitatief hoogwaardige fietsnietjes te clusteren bij in ieder geval bij de ingangen van het voetgangersgebied en bij de zogenaamde fietsmagneten (o.a. supermarkten, het gemeentehuis).-Overwogen dient te worden om de fietsklemmen in de voetgangerszone te verwijderen. Dit om het fietsen door het voetgangersgebied verder te ontmoedigen. Aanvullend kan worden gedacht om een parkeerverbod voor (brom)fietsers in de voetgangerszone in te stellen.ProbleemHet autogebruik neemt ook in Borne nog steeds toe. Voor een goede bereikbaarheid in het bijzonder van het centrumgebied is het zaak dat de gemeente en andere werkgevers een gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen. Gestreefd moet worden naar een vermindering van het autogebruik in het woon-werkverkeer, zodat er parkeerruimte wordt gecreëerd voor de bezoekers.Oorzaak/gevolgHet woon-werk-verkeer heeft als kenmerk dat het een lange verblijfsduur heeft en de openbare parkeerplaatsen langdurig bezet. De parkeerruimte in en om het centrum wordt deze groep parkeerders gebruikt. MaatregelenDe schaarse openbare ruimte in het centrum en de groei van het autogebruik maken het niet mogelijk om tegemoet te blijven komen aan de totale parkeervraag van bewoners, bezoekers en werknemers. Werknemers moeten worden gestimuleerd om een andere vervoerwijze te kiezen dan de auto. Dit bevordert de leefbaarheid en de (regionale) bereikbaarheid.Voorgesteld wordt om werkgevers (ook de gemeente Borne) in het centrum gezamenlijk een mobliteitsmanagementplan op te laten stellen en uit te laten voeren. Hierbij wordt ingezet op het stimuleren van werknemers om voor het woon-werkverkeer gebruik te maken van het openbaar vervoer en/of van de (elektrische) fiets. Daarnaast moeten de winkeliers een actieplan opstellen om hun bezoekers te verleiden om in de daluren Borne centrum te bezoeken en te komen winkelen.ProbleemDe parkeerdruk is op de belangrijkste parkeerlocaties van Borne centrum hoog te noemen. Op andere parkeerterreinen is er meer dan voldoende parkeercapaciteit aanwezig. De parkeerroute in het centrum is onduidelijk, deels verouderd en laat wat betreft de routekeuze voor bezoekers (kortparkeerders) en langparkeerders te wensen over.Oorzaak/gevolgVanaf de invalswegen van Borne richting het centrum en met name ter plaatse van het kruispunt Grotestraat-Ziekenhuisstraat in het centrum wordt het gemotoriseerd verkeer onvoldoende gestuurd in de routekeuze naar de parkeervoorzieningen in het centrum. Er is sprake van onnodig rondrijdend en zoekverkeer en een onevenwichtig gebruik van de parkeervoorzieningen.Maatregelen-Op de bewegwijzeringsborden dient de naam van de parkeergarage Bijenkorf te worden gewijzigd in parkeergarage “Centrum De Bijenkorf (gratis)”. Met name de langparkeerders dienen in een vroeg stadium te worden bewegwijzerd naar de parkeergarage.-De parkeerrouting dient vanaf de invalswegen / kruispunten Europastraat-Grotestraat, Azelostraat-Parallelweg, Azelosestraat-Pr. Bernhardlaan-Grotestraat-Von Bönninghausenstraat en Van Bönninghausenstraat-Bekenhorst met herkenbare en eenduidige bewegwijzeringsborden te worden ingezet.-In deze parkeerrouting wordt de verbinding tussen de parkeerlocaties Marktplein en Bolshoek over het Rheineplein voor autoverkeer opgeheven. Laad- en losverkeer op het Rheineplein is wel mogelijk.-Het Rheineplein wordt toegevoegd aan het voetgangersgebied en is als locatie bestemd voor de weekmarkt. Bij trouwplechtigheden is alleen de trouwauto op het Rheineplein geoorloofd.-Autoverkeer van de ondernemers die op de markt staan, wordt dan niet meer toegestaan en moet buiten het centrum geparkeerd worden.-De parkeervoorziening bij het NS-station wordt als parkeerlocatie voor “lang-parkeren” aangeduid.-De parkeerlocaties worden aangeduid als P1 t/m/ P12 en de naam van de locatie.Voor het parkeerverwijssysteem zijn de volgende varianten onderzocht:a.Dynamisch verwijssysteem voor de parkeerlocaties De Koem, Marktplein, Bolkshoek en de parkeergarage Centrum en voor de overige parkeerlocaties een statisch verwijssysteem. De kosten voor dit systeem zijn geraamd op € 235.000,--.b.Een volledig statisch verwijssysteem alles uitgevoerd in nieuw materiaal is geraamd op € 45.000,--c.Een volledig statisch verwijssysteem met toevoegen van nieuw materiaal is geraamd op € 25.000,--Ad a.: Bij een dynamisch parkeerverwijssysteem worden bezoekers van Borne centrum met een “vol/vrij”-aanduiding geïnformeerd over het aantal parkeerplaatsen dat nog beschikbaar is. Elke parkeerplaats (uitgezonderd de parkeergarage) dient te worden voorzien van een sensor en elke parkeerterrein van een aantal ontvangers om de aankomsten en vertrekken van een parkeerplaats c.q. parkeerterrein te kunnen monitoren. Zodoende kan gericht sturing worden gegeven aan de parkeer- en verkeersstromen. Rondrijdend en zoekverkeer wordt hiermee geminimaliseerd. Voorgesteld wordt dit systeem vanwege de investeringskosten in eerste instantie alleen toe te passen voor de belangrijkste parkeervoorzieningen in Borne centrum. Het overgrote deel van de parkeerroute worden voorzien van de reguliere statische verwijsbordenAd b en c.: Een statisch parkeerverwijssysteem betreft alleen de aanduiding van de parkeerroute met de reguliere verkeersborden.Gezien de huidige parkeerproblematiek en het feit dat het Rheineplein een voetgangerszone is geworden (autovrij) is een adequate parkeerverwijzing noodzakelijk. Voorgesteld wordt het parkeerverwijssysteem volgens variant a door te voeren. Met een dynamische parkeerverwijssysteem wordt rondrijdend en zoekverkeer beperkt en sturing gegeven in het gebruik van de parkeervoorzieningen. Vanwege de investeringskosten wordt geadviseerd in eerste instantie alleen de grote parkeerlocaties in de dynamische parkeerverwijzing op te nemen. De parkeerroute wordt ten behoeve van de overige parkeervoorzieningen voorzien van nieuwe statische verwijzingsborden. De parkeersituatie dient 2-jaarlijks te worden gemonitord en te worden geëvalueerd. Indien in de toekomst de evaluatie daartoe aanleiding geeft kan alsnog worden overgegaan tot een overweging om het dynamische parkeerverwijssysteem uit te breiden.ProbleemHet economisch functioneren van het winkelgebied in Borne Centrum is gebaat bij een goede bereikbaarheid. Voor wat betreft het aspect parkeren betekent dat er op korte loopafstand van de (winkel)voorzieningen meer dan voldoende parkeerruimte voor de (winkel)bezoeker zijnde de kortparkeerder aanwezig moet zijn. Hiertoe is in Borne Centrum een parkeerschijfzone (blauwe zone) ingesteld. De parkeerruimte voor de kortparkeerder wordt echter ook door langparkeerders zijnde werknemers bezet.Oorzaak/gevolgIn het centrum geldt een parkeerschijfzone van maximaal 2 uur. Langparkeerders, werknemers in het centrum parkeren hun voertuig in de parkeerschijfzone, omdat zij de kans op een bekeuring laag inschatten. Ook wordt de parkeerschijf na 2 uur vaak verdraaid. Het verdraaien van de parkeerschijf is een overtreding die qua handhaving van het bevoegd gezag veel tijd en energie vraagt. De langparkeerder, werknemer komt doorgaans tussen 08:00-09:00 uur in het centrum en bezet daarmee de parkeerplaatsen die bestemd zijn voor de (winkel)bezoeker. Deze doelgroep komt pas later in het centrumMaatregelDe handhaving moet worden geïntensiveerd om daarmee de langparkeerders te ontmoedigen c.q. te weren om in de parkeerschijfzone te parkeren. Handhaving betekent niet dat er per definitie bekeuringen moeten worden uitgeschreven. Communiceren naar en het informeren van bezoekers over het gebruik van de parkeerschijf in de blauwe zone heeft een preventief karakter. Daarna kan alsnog worden overwogen om te gaan verbaliseren. De extra inzet en tijd voor het communiceren, het informeren en de handhaving kost tijd en geld. Voorgesteld wordt om met de ondernemers en winkeliers in Borne centrum een gezamenlijke fonds op te zetten waaruit dit kan worden bekostigd. Vanuit dit fonds kan periodiek of structureel een parkeercontroleur worden ingezet.ProbleemDe ontheffingenhouders bezetten in de blauwe zone een deel van de parkeercapaciteit die in principe bedoeld is voor de (winkel)bezoeker. Vooral tijdens de vrijdag(koop)avond en op de zaterdag leidt tot een hoge parkeerdruk en rondrijdend zoekverkeer op de belangrijkste parkeerlocaties (Marktplein, De Koem, Bolkshoek) in Borne centrum.Oorzaak/gevolgBewoners in de parkeerschijfzone hebben de mogelijkheid om met een ontheffing zonder parkeerschijf in de parkeerschijfzone te parkeren. Op dit moment zijn er circa 110 ontheffingen in omloop. Dat is 20% van het aantal parkeerplaatsen (uitgezonderd de parkeerplaatsen bij het Dijkhuis en directe omgeving) in de blauwe zone. Er zijn momenteel 9 huishoudens die 2 ontheffingen hebben.MaatregelenVoor het ontheffingenbeleid in de parkeerschijfzone wordt een nieuwe beleidsregel vastgesteld. Belangrijk uitgangspunten in de beleidsregel zijn:-Het aantal ontheffingen voor het gebruik van de parkeerschijf wordt gemaximaliseerd;-Ondernemers en winkeliers komen niet meer in aanmerking voor een parkeervergunning, maar kunnen een ontheffing voor de parkeerschijf(blauwe)zone aanvragen.-Bewoners, ondernemers en winkeliers kunnen in principe 1 ontheffing per woonadres aanvragen.-Er worden geen ontheffingen verleend voor de parkeerlocaties Bolkshoek, Marktplein en De Koem en de Grotestraat-midden (tussen de Almelosestraat en de Stationsstraat).Verder wordt verwezen naar de “Beleidsregel ontheffingenbeleid parkeerschijf(blauwe)zone Borne 2016”.ProbleemVoor ondernemers worden in het centrum parkeerplaatsen gereserveerd. Zij hebben de mogelijkheid om met een parkeervergunning gebruik te maken van de parkeerplaatsen op de Kleine Loods en het Rigtersplein. Een ondernemer kan 1 vergunning en 3 vergunningen voor eventuele werknemers aanvragen voor het gebruik van 1 parkeerplaats. Momenteel is er een wachtlijst. De vergunninghouders bezetten echter de gehele dag de parkeerruimte die ook door andere doelgroepen gebruikt kan worden.Oorzaak/gevolgWerknemers en ondernemers zijn in principe langparkeerders en dienen juist ruimte te maken voor parkeerders zijnde de (winkel)bezoekers.Maatregelen-De vergunninghoudersplaatsen op De Kleine Loods en het Rigtersplein te bestemmen voor bewoners. Deze parkeerlocaties zijn voor bezoekers minder toegankelijk en niet aantrekkelijk.-Ondernemers kunnen conform de betreffende beleidsregel een ontheffing voor de blauwe zone krijgen, indien zij kunnen aantonen dat de ontheffing voor de bedrijfsvoering / exploitatie van hun onderneming noodzakelijk is. Deze ontheffing staat op kenteken, kan niet worden uitgewisseld en is niet geldig voor werknemers. Deze parkeerders worden geacht gebruik te maken van de parkeergarage Centrum onder het Kulturhus. Laden en lossen voor de bevoorrading van voorzieningen blijft te allen tijde mogelijk.-Werknemers worden naar de parkeergarage Centrum ( De Bijenkorf) onder het Kulturhus verwezen.Verder wordt verwezen naar de “Beleidsregel parkeervergunningen Borne 2016”.ProbleemUit het parkeeronderzoek blijkt dat de parkeergarage Centrum (onder het Kulturhus) frequent wordt gebruikt door bewoners, eigenaren van oldtimers en eigenaren van aanhangwagens. Geconstateerd is dat 30% van de parkeercapaciteit van de garage hierdoor bezet is. Oorzaak/gevolgDe parkeergarage is gratis en is natuurlijk een mooie locatie om een voertuig beschermd tegen weersomstandigheden te stallen. Het gevolg is dat er minder parkeerruimte is voor de essentiële langparkeerders van Borne centrum: op werkdagen overdags ten behoeve van de werknemers, ondernemer/winkeliers, op koopavond en de zaterdag voor bewoners en ondernemers/winkeliers uit het centrum.Maatregelen-In de parkeergarage wordt een parkeerverbod ingesteld tussen 01:00-07:00 uur.-In deze periode mag de parkeergarage alleen gebruikt worden voor bewoners die een ontheffing hebben. Alleen de bewoners die woonachtig zijn binnen de parkeerschijf(blauwe)zone kunnen in aanmerking komen voor een ontheffing op het parkeerverbod.
Onderwerp: Ruimte en infrastructuur | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/gmb/2016.
Dit artikel verscheen op deBornegids.nl op 06-06-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Borne, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.
Laatste berichten
Laatste blogs