Uitwerking koersdocument parkeren Borne

DeBornegids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Uitwerking koersdocument parkeren Borne.

Meer informatie over deze bekendmaking:

- Ontwe r p v isie op par k eren e n belei d sdoe l st e llingen - In h o u d s op ga v e 0. I n l e i d in g P a g i n a 3 1. A m b i t i e 4 2. In t e g ra a l p a r k e e r b el e i d 6 2 . 1 T he mat i s c h 6 2 . 2 D oe lgr oepenbenade ri n g 9 3. P a r k e e r g e b i ed e n 1 1 4. D o elst e l l i n g e n v a n h et b e l eid 1 3 4 . 1 D oe l ste l li n g e n 1 3 4 . 2 U i t w e r ki n g 2 1 0 . I n l e i d in g De auto is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Nederland telt bijna 11 miljoen motorvoertuigen. De gemiddelde verplaatsingsafstand met de auto is circa 22 km per persoon. De gemiddelde reisduur per persoon is circa 1 uur (bron: CBS). De motorvoertuigen staan voor het grootste deel van de dag (23 uur) geparkeerd. Parkeren speelt dus een prominente rol in de samenleving. Het vormt een van de pijlers van het gemeentelijk mobiliteitsbeleid. Gemeenten streven daarin naar het efficiënt gebruik van de beschikbare parkeerruimte, het waarborgen van bereikbaarheid en het in stand houden van de economische vitaliteit. Zo ook in de gemeente Borne. De raad van de gemeente Borne heeft als uitwerking van de “Mobiliteitsvisie Borne 2012-2020” op 12 maart 2013 de koers vastgesteld voor het parkeren in Borne (“Koersdocument parkeren Borne”). In het koersdocument is op hoofdlijnen het parkeerbeleid voor de periode 2012-2020 uiteengezet. In het kader van het raadsprogramma “Borne Werkt” heeft het college de beschreven koers verder uitgewerkt in onderhavige notitie “Ontwerpvisie op parkeren en beleidsdoelstellingen”. Voor de diverse doelgroepen en parkeergebieden in de gemeente Borne wordt hiermee de basis gelegd voor een concreet uitvoeringsprogramma. 1 . A m b i t i e D e g e me e n te Bo r n e s t r ee f t naa r een v e r k ee r s - en ve r vo e r s s y s t e em da t voor i edereen toe gan kelijk is en b ij d r aag t aa n een b e r eikb a a r , leefb aa r en vei l ig Borne, wa a r b ij de r u im t elijke k wa l iteit leidend i s. In de Mobiliteitsvisie Borne 2012-2020 is aangegeven: “Borneeen bereikbare en verkeersveilige gemeentewaarin een hoge kwaliteitvande leefbaarheidwordtnagestreefd” met de volgende doelstellingen:  Het verbeteren van de lokale en regionale bereikbaarheid;  Het creëren van een gezonde en (verkeers)veilige omgeving;  Het verhogen van de leefbaarheid. Rekening moet worden gehouden dat het inwoneraantal van Borne in 2030 in verband met de doorontwikkeling van onder andere het woongebied Bornsche Maten van momenteel 22.000 tot 28.000 inwoners (bron: Meerjarenbegroting 2015- 2018, gemeente Borne) is toegenomen. In combinatie met een toename van het aantal huishoudens en de vergrijzing (meer eenpersoonshuishoudens) en een nog steeds toenemend aantal auto’s per huishouden, betekent dit een toenemende druk op de parkeerruimte in de gemeente. Het centrum van Borne moet gelijke tred houden met de ontwikkeling in de gemeente. Het historische deel van Borne, het oude centrum, moet samen met het winkelgebied het herkenbare en aantrekkelijke centrum van Borne vormen. Oude kwaliteiten moeten bij nieuwe ontwikkelingen een kans krijgen. Zo kunnen ze bijdragen aan de verbetering van de leefbaarheid en kwaliteit van de openbare ruimte. De aantrekkingskracht van Borne voor de thema’s wonen, winkelen en werken-ondernemen moet behouden blijven en versterkt worden. In de gemeente Borne staat de leefbaarheid van bewoners centraal. Verder moet het vestigingsklimaat voor ondernemers aantrekkelijk en stimulerend zijn. En in de regio wil Borne een aantrekkelijk centrum blijven: klantvriendelijkheid voor de bezoekers. Hierbij zijn bereikbaarheid en parkeren belangrijke ingrediënten. Parkeervraag en –aanbod dienen op elkaar afgestemd te zijn. Het parkeerbeleid van Borne staat dus niet op zichzelf, maar dient te worden afgestemd op het bovenliggend beleid. 2 . In t e g ra a l p a r k e e r b el e i d D e amb i tie van de gem e en t e Bo r n e v r aag t o m e en i n t e g r aa l pa r ke e r b eleid in r el a t i e t o t :  de thema’s ruimte,economie en bereikbaarheid;  debelangen en weerstanden vandoelgroepen. 2 . 1 T he mat i s c h Er is een sterke wisselwerking tussen parkeren en de thema’s ruimte, economie en bereikbaarheid. Soms leidt dit conflicterende belangen en problemen. Ru i m t e Parkeren vindt vaak plaats in de openbare ruimte, dat het domein is van de overheid. Dit maakt parkeren tot een van de kerntaken van de gemeente. De openbare ruimte is echter ook in Borne een schaars goed. Efficiënt gebruik van de openbare parkeerruimte betekent dat er meer en meer geanticipeerd moet worden op de mate van aanwezigheid van een parkeerder en uitgegaan moet worden van dubbelgebruik van parkeervoorzieningen. Bewoners en bedrijven hebben slechts beperkte invloed op de kwaliteit van de openbare ruimte. De kwaliteit van de parkeervoorzieningen is van essentieel belang voor het functioneren van Borne Centrum. De weekmarkt heeft tot gevolg dat op woensdagen de parkeercapaciteit lager is en er dan sprake van een hoge parkeerdruk. In bepaalde deelgebieden van het centrum zelfs meer dan 100%. Dit geldt ook voor de koopavond op de vrijdagen door extra winkelend bezoek en bewoners die met een ontheffing in de parkeerschijfzone parkeren. Op de zaterdag wordt de hoge parkeerdruk in het centrum veroorzaakt de aanwezigheid van bewoners in het blauwe zone-gebied. In de oudere woongebieden zijn parkeerproblemen ontstaan door de toename in autobezit en autogebruik. De parkeernorm die toentertijd is aangehouden voldoet niet meer aan de parkeerbehoefte van nu. In nieuwbouwwijken is de bevolkingssamenstelling vaak eenzijdig. Ook de werkgebieden zijn dikwijls niet voorbereid op de parkeergevolgen van functiewijzigingen. De gemeente Borne dient voorbereid te zijn op de groei van het autobezit. Er dient flexibiliteit in de openbare ruimte en in het parkeersysteem te worden ingebouwd, zodat de gebieden beter toekomstbestendig zijn. Ec on omie In gebieden met een mengfunctie waar sprake is van winkelen, wonen, werken en ondernemen ontstaan parkeerproblemen door het verschil in belang van de functies. Ondernemers en werknemers komen dagelijks als eerste aan en bezetten de parkeervoorzieningen die in principe voor de bezoekers zijn. De parkeerschijfzone (blauwe zone) in Borne Centrum met een maximale parkeerduur van 2 uur dient dit te voorkomen en parkeerruimte voor de bezoeker op acceptabele loopafstand te waarborgen. Bezoekers zijn essentieel voor het economisch functioneren van Borne Centrum. Bewoners behoren vanwege het sociale aspect ook tot de essentiële parkeerders. Zij willen zo dicht mogelijk bij de voordeur parkeren. Momenteel kunnen zij een ontheffing op de blauwe zone krijgen. In relatie tot de verblijfsduur en de acceptabele loopafstand dient bij het aanbieden van parkeervoorzieningen aan de winkelbezoeker de prioriteit te worden gegeven. Aan bewoners kan niet onvoorwaardelijk worden voorzien in parkeerruimte. Zeker op de zaterdagen wanneer de bewoners de gehele dag aanspraak maken op de parkeervoorzieningen en dit onnodig tot parkeerproblemen leidt. Regulerende parkeermaatregelen én adequate handhaving door het bevoegd gezag zijn noodzakelijk voor het sociaal – economisch functioneren van Borne Centrum. Be r eikb a a r h eid Parkeren is een krachtig beleidsinstrument om de mobiliteit te sturen en de bereikbaarheid van gebieden te waarborgen. Een goede parkeerrouting en – verwijssysteem is noodzakelijk om verkeerstromen te kunnen sturen en rondrijdend zoekverkeer naar het centrum, sport- voorzieningen, bedrijventerreinen en woonwijken te voorkomen. De beschikbaarheid van parkeerruimte moet in Borne Centrum vanwege de schaarse ruimte en ten behoeve van het economisch functioneren afgestemd worden op het winkelend publiek. Een eenduidig en herkenbaar parkeerverwijssysteem met een route voor kort- en langparkeren bevordert de bereikbaarheid van het centrum. De P&R-voorziening bij het NS-station stimuleert de automobilist om voor de (middel)lange verplaatsing gebruik te maken van het openbaar vervoer. De parkeerdruk op het P&R-terrein is met name op de dinsdag en de donderdag hoog. Efficiënt gebruik van de P&R is van belang om het verschuiven van parkeerproblemen naar de aangrenzende (woon)gebieden te voorkomen. De P&R moet buiten de reguliere werkdagen worden ingezet om bij evenementen de bereikbaarheid van Borne te vergroten. Een OV-fiets-systeem is in de ketenverplaatsing van het woon-werkverkeer een goede voorziening om de werknemer en bezoeker van Borne te verleiden het OV te gebruiken. 2 . 2 D oe lgr oepenbenade ri n g Bewoners, werknemers, ondernemers, bezoekers van bewoners en bezoekers van voorzieningen in de gemeente Borne staan centraal in het parkeerbeleid en het zoeken naar oplossingsrichtingen. Inzicht in de belangen en mogelijke weerstanden van deze doelgroepen is noodzakelijk om het parkeerbeleid specifiek te kunnen formuleren. In het hiernavolgende de belangrijkste uitgangspunten voor elke doelgroep. Bewo n e r s De bewoners van de gemeente Borne willen hun auto op een veilige manier dichtbij de woning kunnen parkeren. Parkeren bij de eigen woning voelt als een burgerrecht. Voor verplaatsingen binnen de kernen (in Borne maximaal 1,5 kilometer) dient de bewoner te worden gestimuleerd en te worden verleid gebruik te maken van alternatieven voor de auto: lopen en fiets. Het parkeerbeleid is dus niet gericht op ‘autootje-pesten”. We r knem e r s De parkeer-verblijfsduur staat in relatie tot de loopafstand van de parkeerder. Werknemers hebben doorgaans een lange verblijfsduur. Deze doelgroep moet accepteren dat indien er geen parkeervoorzieningen op eigen terrein aanwezig zijn, zij in de openbare ruimte verder van de bestemming moeten parkeren. Een veilige omgeving en goede looproutes moet deze doelgroep stimuleren om van deze parkeervoorziening gebruik te maken. O nd e r n em e r s Winkeliers hebben in de eerste plaats belang bij een aantrekkelijk winkelgebied. De inrichting van de openbare ruimte rondom het parkeren is dus van belang. Winkeliers hebben belang bij voldoende vrije parkeerplaatsen voor hun klanten. Toch blijkt in de praktijk dat de discussie vaak over de ondernemer gaat die dicht bij de winkel c.q. onderneming wil parkeren. Ondernemers die geen parkeervoorziening op eigen terrein hebben worden gezien als een werknemer. Zij worden alleen voor de exploitatie van het bedrijf beperkt gefaciliteerd in de openbare ruimte en de directe omgeving. Dit om ruimte te creëren voor andere doelgroepen. Be z oeke r s v a n b e wone r s en be z oeke r s v a n vo o r z ie n i ng en Bezoekers van woningen, winkels, bedrijven of sport- recreatie-locatie willen graag zo efficiënt mogelijk van A naar B verplaatsen. De bereidheid om op afstand te parkeren is sterk afhankelijk van het reismotief, de verblijfsduur en het type bestemming. Deze doelgroep heeft een belangrijke sociale functie en levert een bijdrage aan de economie van Borne. Deze bezoekers mogen niet worden afgeschrikt door een tekort aan parkeerplaatsen en een te lage kwaliteit van de parkeervoorzieningen. 3 . P a r k e e r g e b i ed e n Het parkeerbeleid is van toepassing op de gehele gemeente. De beleidskeuzes die worden gemaakt, zijn toegespitst op de verschillende parkeergebieden die zich in de gemeente bevinden. Binnen de gemeente Borne worden verschillende parkeergebieden onderscheiden met een diversiteit aan functies: wonen, werken, winkelen + horeca, recreatie (sport + zwembad) en menggebieden (mix van voorgaande functies. Iedere functie kent zijn eigen parkeer-karakteristiek. In het buitengebied vinden in Zenderen en Hertme evenementen plaats (Volksfeesten, Openluchttheater, Carnavalsoptochten). Om parkeeroverlast te voorkomen bij het Openluchttheater wordt er vanaf NS-station Borne een pendeldienst ingesteld. In de oudere woongebieden is een parkeernorm toegepast met de inzichten die toentertijd aanwezig waren over het autobezit en autogebruik. De parkeerdruk is in bepaalde delen van deze woonwijken hoog te noemen. In het centrum van Borne en de schil rondom het centrum (inclusief het zorgvoorziening-complex het Dijkhuis) hebben de parkeerproblemen betrekking op de tegenstrijdige belangen van kort- en langparkeerders betreffende bezoekers, bewoners en ondernemers. Op de bedrijventerreinen (Veldkamp, Molenkamp, Stroom- Esch) vindt het parkeren in principe op eigen terrein plaats. In de APV is bepaald dat het binnen de bebouwde kom van Borne verboden is om grote voertuigen te parkeren. Op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur geldt dit verbod niet. Op het bedrijventerrein de Veldkamp is de gemeente voornemens een parkeerterrein voor grote voertuigen te realiseren. In uitzonderingsgevallen kan een tijdelijke ontheffing worden verleend van het parkeerverbod. Voor de parkeergebieden moeten beleidsdoelstellingen worden geformuleerd en de keuze worden gemaakt of hoe in deze gebieden met het parkeren wordt omgegaan: vraagvolgend beleid of sturend beleid. Op nevenstaande afbeelding zijn de parkeergebieden (uitgezonderd de woongebieden) in de gemeente Borne weergegeven. 4 . D o elst e l l i n g e n v a n h et p a r k e e r b ele i d Samengevat is de doelstelling van het parkeerbeleid voor Borne: Een parkeerbeleid dat bijdraagt aan de leefbaarheid, de bereikbaarheid en de economische ontwikkeling van Borne betreffende de woongebieden, bedrijventerreinen, recreatielocaties en in het bijzonder van Borne Centrum voor bewoners, winkeliers, ondernemers en bezoekers. 4 . 1 D oe l ste l li n g e n Het formuleren van nieuw beleid is geen doel op zich, maar een middel om zowel verkeerskundige als andere doelstellingen te realiseren. Het parkeerbeleid is ondersteunend aan de totale visie op mobiliteit. In het parkeerbeleid wordt een doorkijk gedaan naar de korte, middellange en lange termijn. Centraal wordt hierbij als uitgangspunt het principe van “beïnvloeden-benutten- reguleren-bouwen” gehanteerd. Dit betekent dat niet wordt uitgegaan van het direct bijbouwen van parkeerplaatsen. Eerst wordt bepaald of de parkeerproblemen van de verschillende doelgroepen en in de diverse parkeergebieden op een andere wijze zijn op te lossen: beïnvloeden, benutten en reguleren. Bei n vl o eden 1.De gemeente Borne stimuleert, verleidt en faciliteert bewoners, bezoekers en werknemers om alternatieve vervoerswijzen te gebruiken anders dan de auto en werkgevers om een actief mobiliteitsbeleid te voeren. T o el i chti ng : Uit onderzoek (Masterplan Centrum) blijkt dat bewoners meer dan 3 x per week met de auto naar het centrum komen voor een kort bezoekje. Aantrekkelijke fietsroutes zijn essentieel (gezien de maximale fietsafstand in de kern Borne van 1,5 km) om de bewoner van Borne te verleiden fiets te gebruiken. Van belang is om de fietsroutes voldoende kwaliteit te geven door bijvoorbeeld fietsmagneten als het NS-station, de verkeers-aantrekkende voorzieningen in het centrum te voorzien van hoogwaardige stallingsplaatsen. En daar horen ook oplaadpunten voor de elektrische fiets bij. De fietsroutes dienen onderdeel te zijn van een aaneengesloten fietsnetwerk inclusief de snelfietsroute F35. Daarnaast moet de concurrentiepositie van de fiets worden versterkt door bijvoorbeeld geen directe autoroutes naar het centrum te faciliteren, maar hoogwaardige fietsroutes te creëren met veilige oversteeklocaties. In de ketenverplaatsing voor forensen speelt het NS-station een belangrijke rol. Bedrijven en ondernemers hebben hierin een voortrekkersrol. Werknemers moeten gestimuleerd worden het OV te gebruiken in de woon-werk-verplaatsing. De bedrijven moeten gestimuleerd worden om een actief mobiliteitsbeleid te formuleren en uit te voeren (Twente Mobiel). Be nu t t en en r eg u l e r i n g W o o ng eb i eden 2.De gemeente Borne draagt nu en in de toekomst zorg voor voldoende parkeercapaciteit voor bewoners en hun bezoekers, waarbij rekening wordt gehouden met de toekomstbestendigheid van het woongebied. T o el i chti ng : Voor nieuwbouwlocaties worden per gebiedstype en woningtype parkeernormen vastgesteld en wordt tevens bepaald hoeveel ruimte moet worden gereserveerd voor eventueel toekomstig parkeren. De normbepaling vindt plaats op basis van de CROW-parkeerkencijfers en dient in een beleidsnota Parkeernormering te worden vastgelegd. Vanaf 2018 kan dit namelijk niet meer via de bouwverordening. Bij nieuwe of wijziging van bestaande bestemmingsplannen is het zelfs verplicht om de parkeernormering anders dan in de bouwverordening te regelen. Het opnemen van de parkeerkencijfers in bestemmingsplannen verdient niet de voorkeur aangezien de parkeerkencijfers aan wijzigingen onderhevig zijn. In bestaande gebieden wordt de maximaal beschikbare parkeercapaciteit vaak beperkt door de beperkte fysieke ruimte. Uitgangspunt voor het uitbreiden van de parkeercapaciteit is een optimale benutting van de bestaande parkeercapaciteit en een actieve participatie van bewoners. De gemeente voert actief beleid op het in stand houden van parkeerplaatsen en het gebruik van het parkeren op eigen terrein. Bewoners creëren een parkeerprobleem als garages, opritten, carports niet als parkeervoorziening (conform het bestemmingsplan) worden gebruikt en het parkeren in de openbare ruimte plaatsvindt. Bij initiatieven zoals inbreidingen en/of herstructurering in woongebieden dient de parkeerbalans voor het woongebied te worden opgemaakt. In overleg met de initiatiefnemer (bijvoorbeeld Woonbeheer) dienen oplossingen voor eventuele parkeerproblemen te worden aangedragen. In woongebieden zijn de parkeerplaatsen bedoeld voor bewoners en hun bezoekers. Parkeeroverlast vanuit aangrenzende gebieden (bijvoorbeeld in de schil rondom het centrum van Borne of in de stationsomgeving) wordt door de gemeente aangepakt door middel van het invoeren van een vorm van parkeerregulering. Er wordt een procedure vastgelegd om te komen tot deze invoering. Een “nieuwere” vorm van parkeerregulering is autodelen: het autorijden van de toekomst. Mensen hebben niet meer allemaal een eigen auto voor de deur staan, maar delen met meerdere mensen in dezelfde straat of wijk een auto. Men wordt lid van een aanbieder van deelauto’s en kunnen de deelauto gedurende een gereserveerde periode meenemen. Dit betekent dat zij niet de vaste lasten hebben van een eigen auto, maar wel de flexibiliteit van een auto voor de deur. Be nu t t en Bedr i j v e n t e rrei n en 3.De gemeente Borne draagt nu en in de toekomst zorg voor voldoende parkeercapaciteit voor personeel en bezoekers van de aanwezige bedrijven. T o el i chti ng : Op bedrijventerreinen wordt zorggedragen voor voldoende parkeergelegenheid, door het voorschrijven van parkeerkencijfers. Uitgangspunt hierbij is dat op eigen terrein van bedrijven wordt geparkeerd en de beschikbare ruimte efficiënt wordt ingezet. Bij bestaande bedrijventerreinen worden bouwvergunningsaanvragen getoetst aan de geldende parkeerkencijfers. Parkeerproblemen worden waar mogelijk in overleg tussen gemeente en bedrijven aangepakt. Bij de opzet van nieuwe bedrijventerreinen en uitgifte van terreinen wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met toekomstige bedrijfsuitbreidingen en functiewijzigingen. Voor bedrijven met een publieksfunctie wordt tevens een fietsparkeerkencijfer geformuleerd. Het parkeren van grote voertuigen dient op het eigen terrein van het betreffende bedrijf te worden gefaciliteerd. In Borne is zonaal een parkeerverbod ingesteld voor grote voertuigen. Op initiatief van bedrijven kan bij problemen samen met de gemeente naar oplossingen worden gezocht. Be nu t t en en r eg u l e r i n g B o r n e C entr u m 4.In het Borne Centrum draagt de gemeente zorg voor openbare parkeervoorzieningen met een hoog niveau van gebruikskwaliteit en van voldoende capaciteit voor de essentiële parkeerders: bezoekers en bewoners T o el i chti ng : Ook Borne Centrum kenmerkt zich door schaarste aan parkeercapaciteit op piekmomenten. De parkeerplaatsen zijn primair bedoeld voor de essentiële parkeerders: bewoners en klanten van de winkels, waarbij qua parkeerlocatie onderscheid wordt gemaakt naar winkeltype. Langparkeerders dienen uit het directe centrum te worden geweerd, omdat zij nauwelijks bijdragen aan het economisch functioneren van een winkelgebied. In de openbare ruimte is beperkt ruimte aanwezig om het aantal parkeerplaatsen fysiek uit te breiden, tenzij de groenstructuur wordt opgeofferd. Benutten betekent het efficiënt gebruiken van de beschikbare parkeerruimte. Uit de diverse parkeerdrukmetingen blijkt dat in Borne Centrum de bezettingsgraad in bepaalde parkeergebieden hoger is dan 85% en op de woensdagen (i.v.m. de markt), vrijdag(koop)avonden en de zaterdagen zelfs boven de 100% ligt. Op andere locaties in het centrum is de parkeerdruk structureel lager en is er restcapaciteit aanwezig. Deze restruimte dient beter te worden ingezet om de parkeerlocaties waar sprake is van een overdruk te ontlasten. Een eenduidige en herkenbare parkeerrouting moet leiden tot een betere benutting van de aanwezige parkeerruimte. De verplaatsing van de markt wordt momenteel onderzocht. Vanwege de beschikbare ruimte behoort een gedeeltelijke verplaatsing van de markt tot de oplossingsrichtingen. Op de woensdagen moet dat leiden tot een vermindering van de parkeerdruk, aangezien er geen of in ieder geval minder parkeerplaatsen voor de opstelling van de markt in gebruik zijn. Parkeerregulering heeft als doel om gedurende (een bepaald deel van) het etmaal binnen het parkeerareaal voor bepaalde doelgroepen (bewoners, bezoekers, ondernemers, werknemers e.d.) parkeerruimte te creëren. Naast vrij-parkeren zijn er vormen van parkeerregulering:  Gebruik van de parkeerschijf (blauwe zone);  Vergunningen;  Betaald parkeren. In Borne Centrum en omgeving is het parkeren gereguleerd. Er is een parkeerschijfzone c.q. blauwe zone (ma t/m za 09.00-18.00 uur; vr 09.00-21.00 uur) ingesteld met een maximale parkeerduur van 2 uur. Bewoners in de blauwe zone kunnen een ontheffing op het gebruik van de parkeerschijf verkrijgen zonder een gegarandeerde plaats. Naast deze “blauwe zone” zijn verspreid in het centrum parkeerzones voor vergunninghouders aanwezig. In deze zone heeft de vergunninghouder een gegarandeerde plaats met dien verstande dat er niet meer vergunningen worden verstrekt dan het aantal beschikbare vergunninghoudersplaatsen. Parkeerregulering gaat gepaard met een stringente handhaving. Onvoldoende handhaving betekent dat de regulering niet gaat werken. Het bijdraaien van de parkeerschijf om langer dan 2 uur in de blauwe zone te mogen is in principe te controleren. Dit vraagt echter om een extra inspanning en tijd voor de handhaving. Als handhaving achterblijft is dit funest voor het parkeersysteem. De kortparkeerder (de winkelbezoeker) wordt benadeeld, omdat de langparkeerder oneigenlijk gebruik maakt van de blauwe zone. Op korte loopafstand van de bestemming in het centrum kan de essentiële parkeerder geen parkeerplaats vinden. Er ontstaat rondrijdend zoekverkeer dat de leefbaarheid in het centrum aantast en leidt tot weerstand om Borne Centrum te bezoeken. Centrumbewoners die binnen de “blauwe zone” wonen en in het bezit zijn van een auto kunnen een ontheffing aanvragen. Op de vrijdag(koop)avond en de zaterdag leidt dit tot parkeerproblemen, omdat deze langparkeerders parkeerruimte bezet houden die voor de winkelbezoeker bestemd is. Voor deze belanghebbenden dient op acceptabele loopafstand naar oplossingen te worden gezocht. Voor ondernemers in Borne Centrum zijn gebieden gerealiseerd c.q. aangewezen waar met een vergunning geparkeerd kan worden. In de praktijk wordt deze parkeerruimte de gehele dag bezet door werknemers van de diverse bedrijven, de winkeliers zelf en betreffen het langparkeerders. Vanwege de schaarse (parkeer)ruimte en de aanwezige parkeerdruk dienen de gebieden voor vergunninghouders (langparkeerders) flexibeler te worden ingezet, zodat parkeerruimte wordt gecreëerd voor de winkelbezoeker en bewoners en er sprake is van dubbelgebruik. De openstelling van supermarkten op de zondagen vraagt om extra aandacht. Enerzijds zal dit de parkeerdruk op met name de zaterdagen doen verlagen. Anderzijds heeft de openstelling op de zondag een aanzuigende werking en extra verkeer tot gevolg. Beï n vl o eden en r eg u le r i n g Stati o n s o m g e v i n g 5.Voor het woon-werkverkeer en als voorstadhalte gaat de gemeente Borne het gebruik van openbaar vervoer verder stimuleren T o el i chti ng : De gemeente heeft in samenspraak met NS een P&R- voorziening bij het station gerealiseerd. De parkeerdruk is op de dinsdag en de donderdag hoog. Naast de bovengenoemde P&R-functie voor woon-werkverkeer heeft station Borne ook een functie als voorstadhalte (Intercitystations Hengelo, Almelo). Bij thuiswedstrijden van FC Twente wordt het P&R- terrein ook intensief gebruikt als voor-halte voor station Drienerlo om files richting het voetbalstadion te vermijden. Om het gebruik van de P&R-voorziening verder te stimuleren dient op termijn een koppeling te worden ingevoerd met de OV-chipcard en gratis parkeren. Daarnaast dient het gebruik van de P&R-voorziening regelmatig te worden gemonitord en te worden afgestemd met het beleid op P&R-locaties in de regio. 4 . 2 U i t w e r ki n g Binnen de kaders van de ontwerp-parkeervisie en de beleids- doelstellingen wordt vervolgens een concreet uitvoeringsprogramma opgesteld en uitgewerkt. In de uitwerking wordt voorzien in onder andere: -het voorstellen van (parkeer)maatregelen in Borne Centrum en omgeving (3de kwartaal 2015) - het actualiseren en opstellen van beleidsregels voor het ontheffingenbeleid in de parkeerschijf(blauwe)zone (3de kwartaal 2015); - het opstellen van een nota parkeerkencijfers (3de kwartaal 2015) - het opstellen van beleidsregels voor het parkeren in woongebieden (4de kwartaal 2015) - het actualiseren/opstellen van beleidsregels voor het gehandicapten parkeren(4de kwartaal 2015) - het opstellen van beleidsregels voor elektrische- laadinfrastructuur (1ste kwartaal 2016) - het actualiseren en opstellen van beleidsregels voor het ontheffingenbeleid voor het parkeerverbod van grote voertuigen (1ste kwartaal 2016) In de uitwerking worden met name in het centrum en omgeving de bewoners en ondernemers (bijvoorbeeld klankbordgroep centrum-ondernemers) betrokken om samen vanuit de parkeerproblematiek en de oorzaken tot oplossingsrichtingen te komen. De lijn is hierin het principe van “beïnvloeden-benutten-reguleren-bouwen”. Het functioneren van de parkeerschijfzone vraagt ook in Borne om een stringent handhavingsregime: extra tijd en geld voor de inzet van de BOA’s.

 

Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/gmb/2016.

Dit artikel verscheen op deBornegids.nl op 06-06-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Borne, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deBornegids.nl
Redactie deBornegids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen borne
  2. gmb-2016-35900

Gerelateerde berichten