Evenementenvergunning Carnaval Zenderen 2017, gemeente Borne

DeBornegids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Evenementenvergunning Carnaval Zenderen 2017, gemeente Borne.

Meer informatie over deze bekendmaking:

Op 13 oktober 2016 heeft u een aanvraag ingediend voor een vergunning voor verschillende onderdelen en activiteiten ten behoeve van carnaval 2017. Naar aanleiding hiervan kunnen wij u hierover het volgende mededelen. Ten aanzien van uw aanvraag is extern advies ingewonnen bij de politie en de brandweer en intern i.v.m. de tent (constructie) bij de afdeling Grondgebied/bouwen. Uit deze adviezen is bij dit evenement niet gebleken van het bestaan van weigeringsgronden in de zin van artikel 1:8 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Borne (APV). Uw aanvraag is tevens getoetst aan het geldende Vergunningenbeleid Evenementen. Naar onze mening past het evenement binnen het geformuleerde beleid. Voor zover er sprake is van gevaar voor de aantasting van een van de belangen zoals genoemd in artikel 1:8 APV, zijn deze risico`s niet van dien aard dat dit niet door het verbinden van voorwaarden aan de vergunning kan worden voorkomen en/of tot een acceptabel niveau kan worden teruggebracht. Deze vergunning geldt voor de activiteiten zoals opgenomen in de aanvraag, het aangeleverde calamiteitenplan met twee situatieschetsen en het geluidsplan. Deze stukken zijn tevens als bijlage bij deze vergunning gevoegd en maken integraal onderdeel uit van deze vergunning (Bijlage 1 ,2, 3,4 en 5).Contactpersonen tijdens het evenement zijn:De heer M. P. Lansink De heer T. Steenhagen Gezien het voorgaande wordt u op grond van artikel 2:24 en artikel 2:25 APV vergunning verleend voor het houden van de volgende activiteiten: het oprichten en gebruiken van een feesttent en het plaatsen van een friteskraam op het perceel aan de Lidwinaweg te Zenderen, tegenover nummer 40, ten behoeve van een carnavalsevenement in de periode vanaf donderdag 16 februari 2017 tot en met zondag 26 februari 2017 met het volgende programma:•donderdag 16 februari 2017 van 18:30 uur tot 0:00 uur (De muziek stopt om 23:00 uur. De tap stopt om 23:30 uur en het evenement stopt om 0:00 uur). Deze eindtijden wijken af van uw aanvraag omdat de door uw aangevraagde eindtijden niet passen in het beleid van de gemeente Borne.•vrijdag 17 februari 2017 van 18:30 uur tot 1:00 uur (De muziek stopt om 0:00 uur. De tap stopt 0:30 uur en het evenement stopt om 1:00 uur). Deze eindtijden wijken af van uw aanvraag omdat de door uw aangevraagde eindtijden niet passen in het beleid van de gemeente Borne.•zaterdag 18 februari 2017 van 18:30 uur tot 2:00 uur (De muziek stopt om 1:00 uur. De tap stopt om 1:30 uur en het evenement stopt om 2:00 uur).•zondag 19 februari 2017 van 10:00 uur tot 20:00 uur (De tap mag conform het evenementenbeleid geopend vanaf 13:00 uur geopend zijn. De muziek, de tap en het evenement stoppen om 20:00 uur).•vrijdag 24 februari 2017 van 9:00 uur tot 12:30 uur (De begintijd wijkt conform het evenementenbeleid af van uw aanvraag. Het evenement mag vanaf 09:00 uur aanvangen en stopt in het geheel om 12:30 uur). •zaterdag 25 februari 2017 van 15:30 uur tot 2:00 uur (de muziek stopt om 1:00 uur. De tap stopt om 1:30 uur en het evenement stopt om 2:00 uur).•zondag 26 februari 2017 van 13.00 uur tot 22.00 uur (De muziek stopt om 21:30 uur, de tap stopt om 21:30 uur en het evenement stopt om 22:00 uur)  De sluitingstijden / eindtijden dienen strikt te worden nageleefd. Op de hiervoor aangegeven eindtijden dient de feesttent te zijn ontruimd en gesloten voor publiek. Omdat de eindtijden in het verleden niet altijd strikt zijn nageleefd, wordt op grond van artikel 125 van de Gemeentewet jo.5:32 en verder van afdeling 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht een last onder dwangsom opgelegd, inhoudende dat per 15 minuten dat de aangegeven eindtijd wordt overschreden, een dwangsom van € 450,-- wordt verbeurd tot een maximum bedrag van € 2.200,-- per dag. Een verbeurde dwangsom dient door u binnen zes weken te worden betaald. Indien niet binnen deze termijn wordt betaald zal de dwangsom middels een beschikking worden ingevorderd, waarna indien noodzakelijk een dwangsombevel zal volgen. Daarnaast kan de politie proces-verbaal tegen de overtreder(s) opmaken. Voor gebruikmaking van deze vergunning gelden de volgende voorwaarden: Algemeen1.De houder van deze vergunning is verplicht de schade, die hij door het gebruik hiervan aan de gemeente of aan derden toebrengt, te vergoeden.2.De houder van deze vergunning vrijwaart de gemeente voor alle aanspraken of moeilijkheden met derden, welke het gevolg zijn van het gebruik van deze vergunning.3.De houder van deze vergunning zorgt dat bluswatervoorzieningen, zoals ondergrondse en bovengrondse waterkranen, vrij en bereikbaar blijven.4.De houder van deze vergunning zorgt dat wegen toegankelijk blijven voor brandweervoertuigen. Er dient minimaal een vrije doorgang te zijn van 4 meter breed en 4 meter hoog.5.De houder van deze vergunning zorgt dat door gebruik van deze vergunning de bereikbaarheid van gebouwen niet in het geding komt.6.Afzettingen en obstakels die de route blokkeren moeten zijn verwijderd, als brandweervoertuigen doorgang vereisen.7.Het evenement is ondergeschikt aan voertuigen die rijden met optische en geluidssignalen ter uitvoering van een dringende taak.8.Alle in het belang van de openbare orde en veiligheid door de ambtenaren van politie, van de productgroep beheer (afdeling grondgebied) van de gemeente Borne en de door of namens de commandant van de brandweer te geven aanwijzingen of bevelen dienen stipt en onverwijld te worden opgevolgd. Gecertificeerde beveiliging 9.Op vrijdag 17 februari 2017, zaterdag 18 februari 2017, zaterdag 25 februari 2017 dienen tussen het begin en de eindtijd van het evenement minimaal 2 gecertificeerde beveiligers aanwezig te zijn (maar alleen als het beveiligingsbedrijf akkoord is met 2 fte’s + samenwerking met vrijwilligers). Op zondag 26 februari 2017 dienen er tenminste 4 gecertificeerde beveiligers van begin tot het eind aanwezig te zijn. EHBO10.Er dienen voldoende maatregelen te worden genomen tot het verlenen van eerste hulp bij ongevallen. Bij alle festiviteiten zijn van het begin tot het eind twee EHBO’ers aanwezig. Deze zijn duidelijk herkenbaar en mogen geen alcohol nuttigen. GeluidVoorts wordt u erop gewezen dat het ingevolge artikel 4:6 van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Borne verboden is voor omwonenden of overigens voor de omgeving geluidhinder te veroorzaken.11.Het is overdag en ’s avonds toegestaan om niet versterkte en versterkte muziek ten gehore te brengen. Hierbij gelden de volgende geluidsnormen. Voor wat betreft de periode overdag van 09.00 tot 19.00 uur geldt het volgende: het gemiddeld geluidsniveau (invallend geluid Li in dB(A) gemeten op 1,5 meter op de gevelhoogte tijdens muziekgeluid) mag maximaal 90 dB(A) zijn; het piekgeluidsniveau (invallend geluid La,max in dB(A) gemeten op 1,5 meter op de gevelhoogte tijdens muziekgeluid) mag maximaal 100 dB(A) zijn. Wat betreft de periode ’s avonds van 19.00 tot 00.30 uur geldt het volgende: het gemiddeld geluidsniveau (invallend geluid Li in dB(A) gemeten op 1,5 meter op de gevelhoogte tijdens muziekgeluid) mag maximaal 85 dB(A) zijn; het piekgeluidsniveau (invallend geluid La,max in dB(A) gemeten op 1,5 meter op de gevelhoogte tijdens muziekgeluid) mag maximaal 95 dB(A) zijn.12.De organisatie die het geluid verzorgt, regelt dit goed in en deze houdt zich aan de in punt 11 genoemde normen. Wij adviseren u om dit een aantal keren te controleren en daarbij de bevindingen en het tijdstip te noteren.13.Op basis van het door u aangeleverde geluidsplan (Bijlage 5), heeft de door ons ingehuurde geluidstechnicus in 2016 een aantal tips gegeven. Tips die ook meegenomen zullen worden in het nieuw samen te stellen beleid voor evenementen. Bij volgende edities kunnen deze dus als eis worden opgelegd:•In het geval van de inzet van een DJ bestaat de grootste kans op geluidsoverlast door muziekgeluid. Waar het bij een liveband niet mogelijk is om op een bepaald tijdstip het geluidsniveau te dempen, kan dit bij een DJ wel. De overlast door de DJ komt vooral door overheersende bassen. Men dient te zorgen dat de dB (C)-waarde nooit meer dan 10 dB boven de dB (A)-waarde uitkomt. Op basis van de aangeleverde informatie in zowel het geluidsplan als in de aanvraag leiden wij af dat er in het eerste weekend (gala) tussen de bedrijven door weliswaar door een DJ muziek gedraaid wordt, maar dat het wel de bedoeling is dat mensen met elkaar kunnen praten. Hierdoor verwachten wij dat op die momenten het geluid ruim onder de normen blijft. Wij adviseren om het ook op die manier aan te pakken.•Om een goed beeld te hebben van je geluidsbelasting dien je jezelf te controleren. Meet op verschillende momenten bij de mengtafel en bij de gevels van de omringende woningen en pas zo nodig de geluidsterkte aan. Hierdoor laat de organisatie zien dat zij haar eigen verantwoordelijkheid neemt en dat het dus helemaal niet nodig is dat de gemeente komt controleren.  FeesttentDe brandweer heeft een uitgebreid advies gegeven en heeft daarin alle punten omtrent de tent, maar ook het gehele feestterrein meegenomen. In dit advies is aangegeven dat ook voldaan moet worden aan het bouwbesluit. Daarin is onder andere geregeld dat de stoelen uit het eerste weekend geschakeld geplaatst moeten worden. In 2015 heeft de brandweer kort voor het evenement tijdens de controle geconstateerd dat hieraan niet werd voldaan. Er is toen een alternatieve oplossing bedacht, waarbij niet geschakeld werd, maar kortere opstellingen met meer doorgangen werden gemaakt. Ook in het advies voor 2017 is wederom opgenomen dat de stoelen geschakeld moeten staan. In een telefonisch overleg tussen vergunningverlener en de adviseur van de brandweer is geconcludeerd dat als het plan van 2015 wordt aangehouden (met een alternatieve opstelling van de stoelen) er ook in 2017niet geschakeld hoeft te worden. Wel dient exact de plattegrond van 2015 voor weekend 1 aangehouden te worden. Deze is als bijlage aan deze vergunning toegevoegd en maakt daar ook onderdeel vanuit (Bijlage 3). De brandweer zal voorafgaand aan het evenement een controle op het gebied van brandveiligheid komen doen, waarbij onder andere controle van de situering van de stoelen wordt gedaan. Ook het advies is als bijlage bij de vergunning gevoegd en maakt integraal onderdeel uit van de vergunning. Hierin staan nog een aantal aanvullende voorwaarden met betrekking tot de tent, het podium, afscheidingen en dergelijke (Bijlage 6). Tijdens de schouw vooraf zal ook door de gemeente de constructie van de tent worden beoordeeld. Bekeken zal worden of de tent volgens het tentboek en de daarbij behorende constructieve berekening is opgebouwd. Het tentboek (bijlage 7) is als bijlage bijgevoegd en maakt integraal onderdeel uit van deze vergunning. Veiligheidsplan / risico’s bij plaatsing van een tentOp sommige punten is het huidige veiligheidsplan nog niet concreet genoeg toegespitst op dit feest. Een belangrijk voorbeeld hiervan zijn de risico’s van harde wind en van hagel en sneeuw (ze komen helemaal niet voor in het plan, maar worden in het tentboek expliciet genoemd). Iemand (vastgelegd moet worden wie dat is) moet vanaf een week voor de opbouw het weer monitoren (dit kan heel specifiek met een abonnement bij een weerstation voor de duur van het evenement). Dreigt er harde wind of hagel of sneeuw dan moet vastliggen wat hij/zij moet doen. Vast moet liggen wanneer harde wind een risico vormt (of wanneer sneeuw of hagel een risico vormen). Vast moet liggen wie vervolgens wat gaat doen? Welke aanvullende maatregelen zijn nog nodig om afgelasting te voorkomen? Wie besluit dat een evenement wel/niet door kan gaan? Hoe wordt dit naar organisatie/bezoekers/gemeente/hulpdiensten gecommuniceerd? U dient het voorgaande voor dit jaar te uit te werken en intern goed te communiceren. Voor de komende jaren dient bekeken te worden hoe ook de andere risico’s (verkeer, vechtpartijen, vuurwapens, drugs, ongevallen, etc.) concreter en speciaal toegespitst op dit evenement ingepast kunnen worden in het veiligheidsplan. Het gaat er om dat je vooraf zo precies mogelijk inschat wat risico’s kunnen zijn, wat je kunt doen (en met naam en toenaam wie dat doet) om het risico kleiner te maken en wie (met naam en toenaam) wat doet als het risico zich toch manifesteert.  Friteswagen14.Buiten de bakwagen mag geen stankhinder worden veroorzaakt ten gevolge van de wasem en de dampen die vrijkomen bij het smelten van vet, het verwarmen van olie, het koken, bakken, braden, frituren of grilleren van voedingsmiddelen; daartoe moeten de wasem en de dampen door middel van een afzuiginstallatie van voldoende capaciteit worden afgezogen en zonder zich in de inrichting te kunnen verspreiden in de buitenlucht worden afgevoerd. Deze afgezogen dampen moeten, alvorens in de buitenlucht te worden geloosd, worden geleid door een doelmatig vervangend filter. De afvoerleiding van de dampen moet gasdicht zijn uitgevoerd. De uitmonding van de afvoerleiding van deze dampen moet zijn gelegen op een hoogte van ten minste 0,5 meter boven de daklijn van de bakwagen, dan wel anderszins zodanig zijn gesitueerd dat een gelijkwaardige verspreiding van de afgezogen dampen in de buitenlucht is gewaarborgd.15.De constructie van een filterinstallatie moet zodanig zijn dat de filterlichamen uitneembaar en verwisselbaar zijn. Een filter moet zo dikwijls als dit voor de goede werking daarvan noodzakelijk is, worden ontdaan van vetafzetting of worden vervangen.16.Een gecombineerde afvoer van verbrandingsgassen en bakdampen van bak, braad-, grilleer- of frituurtoestellen moet op een zodanige wijze plaatsvinden dat de verbrandingsgassen bij intrede in de dampafvoerleiding geen hogere temperatuur hebben dan 200°C.17.Een frituurtoestel dient thermisch zodanig te zijn beveiligd dat de temperatuur van het bakmedium niet boven 200°C kan oplopen; nabij een frituurtoestel moet voor iedere frituurbak een passend metalen deksel of een branddeken aanwezig zijn teneinde de bakken in geval van brand te kunnen afdekken.18.Een frituurtoestel moet zodanig zijn ingericht dat overlopende olie niet met open vuur in aanraking kan komen.19.Het bereiden, verpakken, bewaren, vervoeren en afleveren van de waren moet op zindelijke wijze geschieden en zodanig, dat bederf of verontreiniging wordt voorkomen en overigens volgens voor u geldende voorschriften ingevolge de Warenwet of enige andere voor u geldende wet of verordening.20.In de inrichting mogen geen losse verwarmingstoestellen aanwezig zijn. Schenken zwak-alcoholhoudende drankDe ontheffing als bedoeld in artikel 35 Drank- en Horecawet wordt aan de door u in uw aanvraag genoemde verantwoordelijke toegezonden. Dit betreft de ontheffing voor het tijdelijk verstrekken van zwak-alcoholhoudende dranken tijdens de festiviteiten. De in de ontheffing aangegeven (eerste) leidinggevende, dient tijdens het gebruik van deze ontheffing aanwezig te zijn. De ontheffing moet desgevraagd getoond kunnen worden.  De verschuldigde leges voor de behandeling van de aanvraag op grond van de ‘Legesverordening’ bedragen € 78,85. Een factuur ontvangt u separaat. Dit besluit wordt gepubliceerd op www.officielebekendmakingen.nl met een verwijzing daarnaar in de rubriek gemeentenieuws in de Bornse Courant. BezwaarTegen dit besluit kunnen u en eventuele andere belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking bezwaar maken. Hiertoe dient een gemotiveerd bezwaarschrift te worden ingediend bij en gericht aan de burgemeester van de gemeente Borne, Postbus 200, 7620 AE te Borne. Voorlopige voorzieningIndien spoed dit vereist, kunt u bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel vragen om een voorlopige voorziening. U kunt uw verzoek sturen naar de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle. Let er op dat u een kopie van het bezwaarschrift meestuurt. Voor dit verzoek moet u griffierecht betalen. U krijgt hierover een brief van de rechtbank. U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.  Hoogachtend,namens de burgemeester van Borne,De teamcoördinator Ondersteuning,  J.H.E. Nijhuis

 

Onderwerp: Cultuur en recreatie | Organisatie en beleidOpenbare orde en veiligheid | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/gmb/2017.

Dit artikel verscheen op deBornegids.nl op 06-06-2024.

Laat dit artikel viral gaan in Borne, deel het met je vrienden!

Auteur

Foto van Redactie deBornegids.nl
Redactie deBornegids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen borne
  2. gmb-2017-16206

Gerelateerde berichten