DeBornegids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Evenementenvergunning Carnavalsoptocht 2017 in het centrum van Borne, gemeente Borne.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Op 31 oktober 2016 heeft u een aanvraag ingediend voor de verschillende onderdelen en activiteiten met betrekking tot carnaval 2017. Daarnaast heeft er op 9 november 2016 een vooroverleg Carnaval 2017 plaatsgevonden. Op basis van uw aanvraag en het vooroverleg kan ik u het volgende mededelen. Ten aanzien van uw aanvraag is advies ingewonnen bij de politie en de brandweer. Uit dit advies is bij dit evenement niet gebleken van het bestaan van weigeringsgronden in de zin van artikel 1.8 van de Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Borne (APV). Uw aanvraag is tevens getoetst aan het geldende Vergunningenbeleid Evenementen. Naar onze mening past het evenement binnen het geformuleerde beleid. Voor zover er sprake is van gevaar voor de aantasting van een van de belangen zoals genoemd in artikel 1.8 APV, zijn deze risico`s niet van dien aard dat dit niet door het verbinden van voorwaarden aan de vergunning kan worden voorkomen en/of tot een acceptabel niveau kan worden teruggebracht. Uw aanvraag en het door u aangeleverde veiligheidsplan maken deel uit van deze vergunning en zijn ook als bijlage toegevoegd. (Bijlage 1 + 2). De brandweer heeft een advies uitgebracht. Dit advies maakt integraal onderdeel uit van deze vergunning en is ook als bijlage bijgevoegd. (Bijlage 3).Gezien het voorgaande wordt u op grond van artikel 2:25 APV vergunning verleend voor het houden van de volgende activiteiten: •Het ophangen van de Krelis op het Rheineplein, op vrijdag 24 februari 2017 in aansluiting op de sleuteloverdracht, en het afvoeren van de Krelis op dinsdag 28 februari 2017 om 11.11 uur;•het houden van de plaatselijke optocht op zaterdagmiddag 25 februari 2017, waarbij de start om ± 13.15 uur zal plaatsvinden. De route is als volgt: Opstelling kleinere wagens aan de Azelosestraat/Parallelweg/Europastraat tot aan kruising Wensinkstraat/Jupiterstraat, vanaf de Jupiterstraat voegen de grotere wagens in, vervolgens Wensinkstraat, Ziekenhuisstraat, Grotestraat, Dorsetplein, Grotestraat, Stationsstraat, Parallelweg, Azelozestraat, Grotestraat, Dorsetplein (ontbinding vanaf het Dorsetplein). In verband met het opstellen van de wagens zijn de daarvoor aangewezen weggedeeltes van de Europastraat en de Parallelweg vanaf 11:00 uur voor het verkeer afgesloten;•Het plaatsen van een podium op het Dorsetplein.•het gebruikmaken van één of meerdere geluidsinstallaties tijdens de optocht op zaterdagmiddag 25 februari 2017; Contactpersonen die tijdens het evenement bereikbaar zijn:1.Walter Kok 2.Monica Dost Aan de vergunning zijn de volgende voorschriften verbonden:Sleuteloverdracht en ophangen/afvoeren Krelis 1.Het Rheineplein dient vrijdag 24 februari 2017 na afloop van de sleuteloverdracht en het ophangen van de Krelis weer schoon te worden opgeleverd, evenals na het afvoeren van de Krelis op dinsdag 28 februari 2017.2.Bij het afvoeren van de Krelis mag deze in brand worden gestoken. Dit moet echter een kortstondig en symbolisch karakter hebben. Het is niet toegestaan om in de Krelis vuurwerk te verwerken. Overeenkomstig onze afspraak zal de Krelis met een touw onder zijn oksels worden opgehangen. Carnavalsoptocht , de gehele route3.De organisatie dient, ter voorkoming van ongevallen, zorg te dragen dat voor, tijdens en na de carnavalsoptocht voldoende personen worden ingezet om er op toe te zien dat toeschouwers op veilige afstand van de wagens blijven. Met het oog op de veiligheid is het van belang dat bij de (grote) wagens en trekvoertuigen personen meelopen die er op toe zien dat er geen kinderen in de nabijheid van de wielen komen.4.De aanrijdroute en de wijze van aanrijden (al dan niet in konvooi) dient conform hetgeen u met de politie en brandweer heeft afgesproken plaats te vinden. Wij wijzen u er tevens op dat u vanzelfsprekend zelf verantwoordelijk bent voor het verzekeren van de aanrijdroute.5.Omwonenden, aangrenzende bedrijven en instellingen dienen vooraf te worden ingelicht omtrent het evenement. Indien de gemeente tijdig in kennis is gesteld van de definitieve route, zal hierover door de gemeente mededeling worden gedaan in de rubriek Gemeentenieuws in de Bornse Courant / Bornse Zakengids.6.Een ieder moet, zowel individueel als in groepsverband, aan de optocht kunnen deelnemen.7.De organisatie dient er op toe te zien dat wagens die aan de optocht deelnemen niet voor 11.00 uur worden opgesteld op het daarvoor aangewezen weggedeelte (Azelosestraat/Parallelweg/ Europastraat). Voor dit tijdstip mag de weg of het weggedeelte niet voor het verkeer worden afgesloten.8.In verband met het met u afgesproken alcoholbeleid dienen alle bestuurders van tractoren e.d. een blaasproef te ondergaan, voordat zij aan de optocht beginnen. U dient dit vooraf aan de deelnemers bekend te maken. 9.Wij verzoeken u geen hooi of stro op de wagens te gebruiken. Eventueel gemaakte opruimkosten zullen worden verhaald op de organisatie. 10.Er dienen voldoende maatregelen te worden genomen tot het verlenen van eerste hulp bij ongevallen.11.In zijn algemeenheid geldt dat het evenement de verkeersveiligheid niet in gevaar mag brengen. U dient er zorg voor te dragen dat bij wegafzettingen en op punten waar de (verkeers)situatie enigszins onoverzichtelijk is tenminste twee personen voorzien van veiligheidshesjes staan om toezicht te houden op de veiligheid van het verkeer ter plaatse.12.U dient ervoor te zorgen dat de wagens bij de ontbinding niet stil blijven staan, maar doorrijden om een verkeersopstopping te voorkomen.13.U dient zelf te zorgen voor het afzetten van de wegen en het aangeven van omleidingsroutes. Dit dient te geschieden in overleg met Twente Milieu. Hierover zijn tijdens het vooroverleg reeds afspraken gemaakt. De verkeersborden en eventueel nodige afzethekken kunnen door u, na voorafgaand overleg met Twentemilieu, worden afgehaald en later terugbezorgd bij Twentemilieu.14.Er moet onder alle omstandigheden een vrije doorgang worden gewaarborgd voor de hulpverleningsdiensten als ziekenauto’s, brandweer en politie.15.Het gebruik van de geluidsinstallaties tijdens de optocht moet zodanig zijn, dat voor de omgeving geen onevenredige geluidhinder wordt veroorzaakt. Carnavalsoptocht, bottleneck De Steeg/Bakker Bart16.Volgens het bijgevoegde plan zorgt de Stichting Borns Carnaval (SBC) voor 8 vrijwilligers. Ondersteund door 2 BOA’s en 2 agenten dienen zij te zorgen dat de bottleneck vrij van publiek blijft als de grote wagens passeren. Tussendoor moet het publiek aan de zijde van Bakker Bart doorgelaten worden, zodat er geen algehele afsluiting ontstaat. De politie organiseert een overleg tussen vrijwilligers van SBC, De BOA’s en de agenten die ter plekke aanwezig zullen zijn om alles met elkaar af te stemmen. (zie bijlage 4)17.SBC zorgt, in afstemming met Twente Milieu, voor de afzettingen en het aanbrengen van het lint volgens het bijgevoegde plan. (zie bijlage 4)18.SBC regelt, in overleg met Bakker Bart, dat het terras van Bakker Bart ruim voor de optocht verwijderd is en na de optocht ook weer teruggeplaatst wordt. Voorwaarden deelnemers19.Voor nadere voorwaarden aan de deelnemers verwijs ik naar uw ‘REGLEMENT CARNAVALSOPTOCHT 2017’ . U dient er voor te zorgen dat alle deelnemers zich aan dit reglement houden en van dit reglement op de hoogte zijn. Het reglement maakt deel uit van deze vergunning en is er als bijlage toegevoegd. Inzet verkeersregelaarsDe verkeersregelaars moeten bij de uitoefening van hun taak zijn uitgerust met een retro-reflecterende jas of hes, welke voldoet aan de voorwaarden uit de regeling verkeersregelaars 2009. Deze hesjes zijn te lenen bij de gemeente Borne. U kunt daarvoor contact opnemen met de heer Wouter Ott (tel. 074-2658767). De opleiding vindt alleen plaats middels e-learning op de site www.verkeersregelaarsexamen.nl. Aangezien het gaat om verkeersregelaars met een beperkte bevoegdheid mogen deze vrijwilligers hun taken slechts uitoefenen onder direct toezicht van de politie. Hoewel er geen verplichting meer bestaat tot het verzekeren van de verkeersregelaars, raad ik u dat aan met het oog op uw aansprakelijkheid. Algemeen20.De houder van deze vergunning is verplicht de schade, die hij door het gebruik hiervan aan de gemeente of aan derden toebrengt, te vergoeden.21.De houder van deze vergunning vrijwaart de gemeente voor alle aanspraken of moeilijkheden met derden, welke het gevolg zijn van het gebruik van deze vergunning.22.Alle in het belang van de openbare orde en veiligheid door de ambtenaren van politie, van de afdeling grondgebied van de gemeente Borne en de door of namens de commandant van de brandweer te geven aanwijzingen of bevelen dienen stipt en onverwijld te worden opgevolgd. Voorts wordt u erop gewezen dat het ingevolge artikel 4:6 van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Borne verboden is voor omwonenden of overigens voor de omgeving geluidhinder te veroorzaken. 23.Het is toegestaan om onversterkte en versterkte muziek ten gehore te brengen. Hierbij gelden de volgende geluidsnormen. Wat betreft de periode overdag van 09.00 tot 19.00 uur geldt het volgende: het gemiddeld geluidsniveau (invallend geluid Li in dB(A) gemeten op 1,5 meter op de gevelhoogte tijdens muziekgeluid) mag maximaal 80 dB(A) zijn; het piekgeluidsniveau (invallend geluid La,max in dB(A) gemeten op 1,5 meter op de gevelhoogte tijdens muziekgeluid) mag maximaal 90 dB(A) zijn. Dit besluit wordt gepubliceerd op www.officielebekendmakingen.nl met een verwijzing in de rubriek gemeentenieuws in de Bornse Courant. BezwaarTegen dit besluit kunnen u en eventuele andere belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking bezwaar maken. Hiertoe dient een gemotiveerd bezwaarschrift te worden ingediend bij en gericht aan de burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne, Postbus 200, 7620 AE te Borne. Voorlopige voorzieningIndien spoed dit vereist, kunt u bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel vragen om een voorlopige voorziening. U kunt uw verzoek sturen naar de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle. Let er op dat u een kopie van het bezwaarschrift meestuurt. Voor dit verzoek moet u griffierecht betalen. U krijgt hierover een brief van de rechtbank. U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. De verschuldigde leges voor de behandeling van de aanvraag op grond van de ‘Legesverordening’ bedragen € 78,85. U ontvangt de rekening separaat. Hoogachtend,namens de burgemeester van Borne,de teamcoördinator Ondersteuning, J.H.E. Nijhuis
Onderwerp: Cultuur en recreatie | Organisatie en beleidOpenbare orde en veiligheid | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/gmb/2017.
Dit artikel verscheen op deBornegids.nl op 06-06-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Borne, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.
Laatste berichten
Laatste blogs